Krótko o CDN

Siema, chciałem napisać trochę o CDN (Content Delivery Network). CDN to systemy dostarczania treści. Łatwo spotkać się z nimi gdy korzystamy z frameworków JS’owych takich jak Bootstrap czy jQuery. Dla nich mamy wiele darmowych CDN’ów. Są też płatne, pozwalające na hostowanie naszych własnych treści, ale to już grubsza sprawa, i jeszcze jej nie zbadałem na tyle by móc coś więcej napisać.

Wracając do naszych darmowych CDN’ów:
Gdy korzystamy z ww. Bootstrapa, jQuery etc, do naszego html’a musimy załączyć plik wybranego frameworka. Można to zrobić za pomocą linku do kopii przechowywanej na CDN:

< script src="https://maxcdn.bootstrapcdn.com/bootstrap/3.3.6/js/bootstrap.min.js"></script>

albo do kopii przechowywanej na naszym własnym serwerze:

< script src="js/bootstrap.min.js"></script>

Plik bootstrap.js zajmuje jednak, tak jak patrzę teraz, 37kB. Wrzucenie go więc na nasz własny, nie ważne jak bardzo limitowany pojemnościowo serwer, nie zaboli nas tak bardzo. W takim razie dlaczego tego nie zrobić?

No lepiej nie. Lepiej skorzystać z pliku przechowywanej na jednym z popularnych CDN’ów. A teraz powody:

  1. Na tworzonej stronie, podpinamy plik za pomocą tego samego linku co masa innych stron. Przeglądarki są na tyle mądre, że gdy raz już ten plik pobrały, nie ściągają go ponownie. Ponieważ ogrom innych stron w internecie korzysta z serwerów CDN dla tych plików, mamy bardzo duże prawdopodobieństwo, że użytkownik już ten plik posiada.
    Efekt – nasza strona ładuje się szybciej.
  2. Serwery CDN są rozsiane ‚często i gęsto’. Podstawowym celem serwerów CDN, jest dostarczenie treści do użytkownika z serwera, który znajduje się jak najbliżej, a który zawiera kopię danych. Ma to zapobiegać chorobie internetu, czyli spowolnieniu go poprzez zbyt duże trasy, które muszą pokonywać pakiety pomiędzy serwerami a użytkownikami. Najpopularniejsi dostawcy CDN mają serwery rozsiane bardzo gęsto, i możemy mieć pewność, że użytkownik otrzyma plik w mega krótkim czasie.
  3. Zyskujemy w rankingach wyszukiwarek. To akurat wynika z poprzednich dwóch punktów, ale i tak warto wspomnieć:
    Takie Google przyznaje stronom punkty. Na podstawie punktów, decydowane jest jak wysoko dana strona pojawi się w wynikach wyszukiwania. Jeśli strona zwracana jest użytkownikowi szybko, dostaje dużo punktów. Możliwe też (chociaż tego już nie sprawdziłem), że za samo użycie CDN Google przydziela bonusowe punkty.
    W każdym bądź razie, zwykle chcemy być w wynikach wyszukiwania jak najwyżej więc każde kolejne punkty są nam na rękę.

I to w sumie tyle… Temat jest na pewno dużo głębszy ale te 3 punkty wyżej są chyba najważniejsze. Nie powiedziałem prawie nic o użyciu CDN’ów dla własnych plików, ale sam jeszcze nie wiem z czym to się je, więc mogę do tego wrócić jak trochę ogarnę temat 🙂

 

Dodaj komentarz